Vanliga frågor
Här hittar du svar på våra mest vanliga återkommande frågor. Hittar du inte svaret på det du söker just här, kontakta vår kundtjänst.
Samtliga Sölvesborgshems lägenheter är anslutna till fibernätet i Sölvesborg. Fibernätet är ett så kallat öppet fibernät vilket innebär att du som hyresgäst kan skaffa tv, Internet och telefoni från en mängd olika leverantörer. På Zmarket kan du läsa om utbudet samt beställa de tjänster du är intresserad av. Du kan också läsa broschyren ”Öppet fibernät – bredband med ljusets hastighet i din lägenhet” för mer information.
När du har problem i fibernätet ska du alltid göra felanmälan till din leverantör. T.ex. Telia, Bahnhof eller Serverado.
Om du som boende vill se de kanaler som ingår i ditt boende behöver du kostnadsfritt beställa en digital-TV-box från Telia. På så sätt kan du se på TV utan kostnad, du kan självklart även köpa till extra TV-kanaler från Telia om du önskar.
Du beställer din digital-tv-box enkelt via www.telia.se alternativt genom att ringa 90200. I denna PDF kan du läsa mer om hur du går till väga med beställning och aktivering. Detta steg kräver att du kan legitimera dig digitalt med BankID eller Mobilt BankID.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig digitalt med BankID eller Mobilt BankID ringer du istället 020-20 20 70. Du kommer då att få en personlig kod hemskickad. Koden uppger du sedan när du ringer Telia på nytt.
Om du redan är kund hos någon tjänsteleverantör via fibernätet behöver du inte göra någonting. Har du frågor om ditt nuvarande abonnemang eller digital-tv-box kontaktar du din tjänsteleverantör. Kontaktuppgifter finns på Zmarket.
Har du som boende hos oss några frågor om TV kanaler eller Telias TV-box kontaktar du Telias kundtjänst på telefon 90200 (vardagar kl. 08.00-19.00)